♥ Mobbning

Såg denna artikel idag som rör ett väldigt känsligt ämne nämligen mobbning, det gör verkligen så ont när man läser sånt här och det är förjävligt! Att det går så långt att barn tar självmord för att ingen ska kunna göra dom illa längre? fy fan. Jag har själv varit precis där under flera år tids och skar mig någon gång för att jag skulle få ont någon annanstans än det jag kände, och ska jag vara helt ärlig så hade jag också tankar om att jag ville försvinna så ingen kunde göra mig illa och det finns ingen som vet att jag hade dom tankarna, inte ens min familj. Jag mådde så dåligt i så många år att jag inte orkade någonting men tack och lov så gick jag aldrig så långt till att ta mitt liv, även fast tankarna hade slagit mig många gånger. Jag som själv har suttit i denna sits så reagerar jag så fruktansvärt starkt på sånt här. Snälla SLUTA mobba!!!
 
”Snart bråkar ingen med mig mer.”
14-åringen tog sitt liv. Brevet gör så ont, men alla borde läsa det.
 
 

Brevet från polisen:

Du retades lite med din klasskamrat i skolan. Det var ju inte så farligt. Du skrattade med när de andra gömde undan hens saker och mobiltelefonen var det ju alla som tog gemensamt.  Varje skoldag började med att ni retades med er klasskamrat. Det var kul och dessutom så gjorde ju alla det.

Skoleleven i den här historien var 14 år gammal när hen för några år sedan tog sitt liv. Hen var rädd varje dag. Under det sista halvåret hade hen inga vänner alls och orkade inte mer. Efter sig lämnade hen bara lappen med meddelandet ”Snart är det ingen som bråkar mer med mig”. Vi vill inte att denna historia ska upprepas.

Bestäm dig för att du inte deltar när andra retas. Var stark och säg ifrån. Berätta för lärarna ifall det inte hjälper att säga ”nu räcker det, sluta”. Lärarna ser nämligen inte allting. Ta ett kliv framåt och berätta om vad sker för lärarna eller för dina föräldrar.

Är du utsatt för mobbning? Du är inte ensam. Genom att prata om det får du hjälp. Precis som lärarna ser inte vi heller allting men vi vill hjälpa dig för att SKOLMOBBNING ÄR ETT BROTT.

Grov ärekräkning, misshandel, snatteri, stöld, skadegörelse mm.  Listan är lång.

-Helsingforspolisen



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0